Terveyttä naisille

Femino on Joensuun keskustassa torin laidalla sijaitseva gynekologikeskus. Tarjoamme monipuolista asiantuntemusta ja tietoa naiselle sekä pariskunnille. Ajanvaraus käy helposti suoraan netissä tai puhelimitse. Meille on helppo tulla.

Gynekologinen tutkimus

Vaihdevuodet

Lantiopohjan fysioterapia

Ajankohtaista

24.08.2018

Lantionpohjan lihakset: hyvinvointia fysioterapialla

Lantionpohjan lihakset koostuvat pinnallisesta ja syvästä lihaskerroksesta. Naisilla virtsaputki, emätin ja peräsuoli kulkevat näiden lihasten ja sidekudosten läpi. Sidekudoksinen lihaskalvo ympäröi lantionpohjan lihaksia.

Lantionpohjan lihakset tukevat virtsaputkea ja peräaukkoa estäen virtsan- ja ulosteenkarkailun. Lihakset kannattelevat lantion alueen elimiä ja osallistuvat kehonhallintaan yhdessä keskivartalon lihasten kanssa. Muun muassa raskaudet, synnytykset, ikääntyminen ja lihasten käyttämättömyys heikentävät lantionpohjaa.

Harjoittelu perustuu aina yksilölliseen hoitosuunnitelmaan. Tutkimisen ja harjoittelun apuvälineenä käytetään EMG-laitetta, jolla saadaan välitön visuaalinen palaute tietokoneen näytöltä lantionpohjan lihasten toiminnasta.
Palaute helpottaa oikean jännityksen ja rentouden löytämistä. Tutkimusten mukaan moni naisista ei osaa tehdä oikeaoppista jännitystä, ja usein on hankalaa löytää jännityksen ja rentouden välinen ero.

Virtsankarkailun käypä hoito -suosituksen mukaan lantionpohjan ohjattu lihasharjoittelu ja fysioterapia vähentävät ponnistusvirtsankarkailua ja mahdollisesti myös muun tyyppistä karkailua. Lue lantionpohjan lihasten harjoitteluohje täältä. Lihasten kuntouttamisessa tärkeää on eriytynyt liike sekä toimintaan liitetty harjoittelu. Ensimmäiseksi on opittava tunnistamaan oikeat lihakset eri asennoissa ja toiminnoissa.

Tunnistavien harjoitusten jälkeen siirrytään eriytyneisiin harjoitteisiin. Arkitilanteissa tarvitaan lantionpohjan lihasten erilaisia voimantuottotapoja. Kestävyysvoimaa tarvitaan muun muassa kävelyssä, nopeusvoimaa äkillisissä tilanteissa kuten aivastaessa, ja maksimivoimaa esimerkiksi taakkaa nostaessa.

Maksimivoimaharjoitteet tehdään maksimaalisella teholla ja kestävyysvoimaharjoitteet toteutetaan puoliteholla aktivoiden hitaita lihassoluja. Nopeusvoimaharjoitteilla aktivoidaan nopeita lihassoluja maksimaalisella teholla.

Harjoittelu siirretään arkipäivän toimintaan ja kohdistetaan niihin tilanteisiin, joissa virtsankarkailua esiintyy. Lantionpohjan lihasten kuntouttamiseen yhdistetään myös keskivartalon lihasten harjoittaminen.

 Mikäli sinulla heräsi kysyttävää, voit kääntyä puoleemme asiassa kuin asiassa.
Femino toivottaa aurinkoista syysviikonloppua!